Kalix Bandy får 200 000 kronor i kommunalt marknadsföringsstöd – och möjlighet till ytterligare 200 000 kronor i slutspelsbonus. Kalix Bandy ansökte om 600 000 kronor för säsongen 2013/2014. En enig kommunstyrelse sade på förmiddagen i dag ja till marknadsföringsstöd för kommande säsong; 200 000 kronor med möjlighet till ytterligare 200 000 kronor, skriver NSED.
”Det är ganska enkelt att i dag se vilken betydelse som föreningar som LF Basket och Luleå Hockey har när det gäller att marknadsföra en ort och dess varumärke. Vi anser att vi i Kalix har två starka varumärken som är särskilt betydelsefulla för att marknadsföra Kalix som ort. De två är Kalix löjrom och naturligtvis Kalix Bandy” skriver Henrik Eriksson, kassör i Kalix Bandy, i ansökan där han också påpekar att klubben är känd för att inte enbart satsa på elit-/seniorlaget utan också för att satsa på flick- och ungdomsarbetet.