Tillberga Bandy satsar vidare och tagit ett stort kliv ekonomiskt och är på grön kvist och redovisar ökad omsättningen och positivt resultatet på sista raden.
– 5 miljoner kronor och plus 534 000 kronor, meddelar en Tillbergas klubbchef Tobias Johnsson.
Tillberga som för drygt ett år sedan hade problem med ekonomin lyckades då undvika röda siffror genom kapitalskott från närstående och fick Gripen Trollhättans elitserieplats då GAIS drog sig ur Elitserien (Läs mer). Men nu är Tillbergas finanser i god ordning och elitseriekontraktet behöll man kvala sig till.
Snygga siffror, vad var omsättningen i fjol?
– Tack. Tror vi ökade med drygt en miljon. Vi sa till Ekonominämnden att vi skulle göra det resultatet och ha 10 procent eget kapital mot omsättning. Det fixade vi.
I en artikel i VLT så citeras Tobias Johnsson: ”Vi har hållit hårt i pengarna och inte kunnat oss något extra. Visst vi skulle vilja erbjuda mer till spelarna, men vi har inte råd att åka BMW. Vi får nöja oss med att köra Volvo.”
Det betyder att ni bara hade råd att köpa tretton Volvos (”något tillspetsat”). Blev du utan?
– Hahaha… Nä, det citatet blev lite fel. Sa egentligen; ”Det är inte svårare än hemekonomin, man måste leva efter förutsättningarna. Har man inte råd med en BMW får man kanske nöja sig med en Volvo.”
Med Rinat Samsjutiv och andra nyförvärven hoppas och budgeterar Tillberga för ett högre publiksnitt i år?
– Nej. Det är ett generalfel många klubbar gör. Vi utgår från att det är värdelöst så blir eventuell publik ett plus på kontot. I kommande års budget ligger vi på 400 i snitt ungefär men målet är 1 000. Lyckas vi får vi ett bra resultat.
Ser man tillbaka så drog derbyna mellan Sirius och Västerås drog storpublik. Hur jobbar Västerås SK, Sirius, Hammarby och Tillberga för att åter nå dit? Finns det något aktivt samarbete i frågan mellan klubbarna i frågan?
– Vi sitter i samma ”regionsgrupp” så vi träffas och diskuterar.
– En evenemangsgrupp (inom Tillberga) har startat som jobbar med allt från betalningssystem, marknadsföring till happenings. Fokus på att locka yngre publik. Klubbarna diskuterar detta tillsammans. Bland annat fribiljetter vid organiserade supporterresor och så vidare.