Ett par dagar före SM-finalerna på Studenternas ställer Svenska Spel upp med att aktivera sitt sponsorskap och köper fiktiga biljetter till SM-finalen för 100 000 kr som inte kommer att användas i och med att Coronaviruset innebär folktomma läktare.
– Initiativet betyder mycket för svensk bandy, inte minst ekonomiskt. Nyheten att Svenska Spel bidrar på detta sätt är oerhört glädjande, säger Per Selin ligachef för Svensk Elitbandy.
Bandyfinalerna brukar locka storpublik, men i år är läget annorlunda. I och med Folkhälsomyndigheten och regeringens beslut om att förbjuda sammankomster där mer än 500 personer deltar, på grund av Corona-viruset, har Svenska Bandyförbundet, i samråd med elitklubbarna, beslutat att genomföra SM-finalerna utan publik.
– Hälsan går självklart först. Samtidigt vill vi gärna avgöra SM-finalerna på bandyplanen. Därför känns det skönt att vi kan avgöra SM-slutspelet på sportsliga grunder, säger Per-Anders Gustafsson, ordförande för Svenska Bandyförbundet.
– Svenska Spel har länge stöttat svensk bandy och vi vet hur viktiga bandyfinalerna är för hela bandyrörelsen. Vi väljer därför att göra vad vi kan för att stötta bandyn och idrotten under denna svåra period som vi just nu befinner oss i, säger Nicklas Biverståhl, sponsringschef på Svenska Spel.