Svenska Spel och Svenska Bandyförbundet har i dag tecknat ett nytt samarbetsavtal. Avtalet sträcker sig fram till och med säsongen 2018/2019 och gör Svenska Spel till fortsatt huvudsponsor för svensk bandy, på både elit- och breddnivå. Svenska Spel är bland annat huvudsponor i Svenska Cupen.
– Svenska Spel vill ta svensk idrott framåt. I och med avtalet med Bandyförbundet kan vi bidra till fortsätt utveckling av bandyn, säger Svenska Spels VD Lennart Käll.
Som mångårig partner till Bandyförbundet ser Svenska Spel möjligheter till att vara med att både spetsa och bredda sporten. 2014 sjösatte Bandyförbundet och Svenska Spel projektet Skridskokul som syftar till att bredda rekryteringsbasen till bandyn. – Vi ser stora mångfaldsmöjligheter med projektet och vill fortsätta det arbete vi inlett. Bandyn har alla möjligheter att attrahera både tjejer och killar med olika bakgrund, säger Lennart Käll.
– Det känns naturligtvis jättebra att vi fortsätter det långa partnerskapet med Svenska Spel. För att vi ska kunna vidareutveckla sporten är samarbetet ovärderligt. Vi lägger nu en offensiv strategi med sikte på 2025 för hela Svensk Bandy. Att Svenska Spel är med oss på den första tredjedelen borgar för en bra start, säger Bandyförbundets generalsekreterare Marcus Norman.
Avtalet innebär att Svenska Spel fortsätter som huvudsponsor för svensk bandy, på såväl förbunds- som elitnivå, för både damer och herrar. Avtalet löper över tre år och sträcker sig från säsongen 2016/2017 till säsongen 2018/2019. Värdet på det nya avtalet uppgår till 16,5 miljoner kronor.